De omgeving van organisaties verandert snel. Er worden steeds nieuwe
eisen gesteld. Het moet sneller, efficiënter, beter, goedkoper. Er zijn
verschillende bewegingen binnen de ontwikkeling van organisaties te
constateren. Er zijn organisaties die op basis van de inzichten en successen
uit het verleden de organisatieprocessen nog meer opdelen in kleinere eenheden,
minder medewerkers, meer coördinatiemechanismen inschakelen, etc. Voor deze
organisaties wordt het vraagstuk hoe de medewerkers en de organisatie als
geheel voor te bereiden op de digitale revolutie opgelost door meer te doen van
hetzelfde (kostenbesparing, meer command & controle, etc.). Andere
organisaties zoeken nieuwe wegen zoals die van het flexkantoor, het nieuwe
werken, platte organisaties, empowering van de medewerkers, etc. Voor hen geldt
wel het vraagstuk hoe de nieuwe digitale communicatie- en
samenwerkingsmogelijkheden (de digitale competenties) te verwerven en te
integreren. De vooronderstelling is hierbij dat naarmate de medewerkers en de
organisatie als geheel deze digitale competenties heeft geïntegreerd, ze beter
functioneren binnen de snel opeenvolgende ontwikkelingen in haar omgeving.
Waar zit ik? Waar zitten wij?
Een eerste stap van de oplossing van het vraagstuk is
dan ook vast te stellen waar de organisatie en de medewerkers staan m.b.t. de
mate van beheersing van deze digitale competenties. Je kunt dit doen m.b.v.
onderstaand plaatje. Schat in hoe jezelf en de organisatie er als geheel voor
staat. Dat wil zeggen in hoeverre worden de digitale competenties door de
meeste medewerkers gebruikt binnen de dagelijkse organisatieprocessen.
Toelichting:
E-mail en kantoorapplicaties: de standaard internetapplicaties waarover iedere
organisatie beschikt;
Forum en informatie vinden: dan maak je gebruik van het internet om informatie te
vinden of te vragen;
Online communiceren en informatie
delen: dan ga je echt communiceren op
het internet door bijvoorbeeld Yammer of Twitter te gebruiken, een blog bij te
houden of blogs te volgen, Facebook, Linkedin, enz. te gebruiken of online
groepen op platforms te volgen;
Online samenwerken en co-creëren: dan ga je via de communicatiemogelijkheden van het
internet met elkaar iets tot stand brengen zoals een wiki, een beleidsdocument
of een project; je werkt in online werkgroepen naar een resultaat toe, je maakt
iets met elkaar;
Online communities en innoveren: je gebruik het internet om in contact te komen met een
groot aantal mensen die een zelfde doel nastreven en een online gemeenschap
vormen, organisaties halen hier vaak ook deel van haar innovatiekracht uit.
Als een organisatie wil profiteren van de nieuwe
digitale mogelijkheden om te kunnen communiceren en samenwerken, zowel binnen
de organisatie als met externen, dan is het nodig expliciete aandacht te geven
aan het vraagstuk hoe deze digitale competenties te verwerven en te
incorporeren. Hiervoor zijn de zgn. knoppencursussen en inspiratiebijeenkomsten
natuurlijk volstrekt onvoldoende . Daarmee bewerkstellig je geen gedrags- en
cultuurverandering. Het Programma Samenwerkend Verbinden van Documa is een
voorstel hoe wel aan deze gedrags- en cultuurverandering succesvol te werken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten